Första, andra, tredje, SÅLD!

Idag var jag på en auktion igen. Jag började fundera på vad de egentligen gör med saker de inte får sålda på en auktion, eller om de som håller auktionen inte får in tillräckligt med pengar på den. Vad händer då?
Sakerna man inte får sålda går det ju förstås att försöka prångla ut till eftersläntarna för en billig peng. Jag undrar vem som köpte det sista "skräpet" idag..
Men om de som säljer sakerna inte får in tillräckligt med pengar på auktionen, vad gör de då? Det skulle ju vara hemskt. T.ex. om man säljer en dyr kinesisk porslinsvas (kommer väl aldrig att hända men..) och ingen vill ha den, så någon förbarmar sig och köper den för 5€, vad gör säljaren då? Han hade ju säkert förväntat sig åtminstone 500 € för den. Snopet.
En annan ganska lustig sak jag kom på idag också var att de som ropar ut priset oftast har en hög och skarp röst. Är det för att det ska höras överallt? Och hur kan de se alla som ger bud? Och om köparna bara ropar ut budet, hur vet han då vem som ropade vilket? Hela den här auktionsgrejen är väldigt råddig, men ändå tycker jag jättemycket om dem.. Underlig figur jag är..

Jag skulle vilja gå på en slags klädauktion en dag. Bara föreställ er vad man kunde hitta där. På det viset är auktioner bättre än second hand butiker. I butikerna måste man gräva själv långt bakom för att hitta vad man vill ha, men på en auktion hålls allting upp så att man ser sakerna. Det kan ju förstås också leda till att flera vill köpa saken i fråga, men desto nöjdare är man när man faktiskt vann fighten. Man känner att man har gjort mera för föremålet om man faktiskt har lagt bud på det och inte bara betalat priset på prislappen..

Min slutsats är alltså: Mera auktioner åt folket!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Det är alltid trevligt med lite kommentarer, lämna gärna en efter dig innan du går

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback