Om att börja studera vid Århus Universitet

Det här med att börja studera, det var inte så lätt. Själva studierna går väl an, men allt pappersarbete börjar man nog ha tillräckligt av.
Det hela började för ca ett år sedan, då ansökningarna skulle skickas in. Då hade vi ungefär 8 papper till varje universitet här i Danmark som skulle fyllas i och postas (självklart i samband med studentskrivningarna). Sedan började cirkusen med att få tag på alla intyg och mer "officiella" papper som skulle skickas in lite senare. De skulle dessutom kopieras och vidimeras. Sedan började den långa väntan på ansökningssvaren. I början av augusti kom äntligen det efterlängtade brevet på posten: Jag kom in på vinterstarten! Då var det bara att acceptera platsen och påbörja lägenhetssökningen. Det var svårt att hitta lägenhet här. De var antingen för dyra, för långt borta från skolan, eller så skulle man gå på visningen (vilket ju inte är så lätt att göra när man är i Finland då visningen är). Dessutom var det till och från med hur många vi skulle vara som hyrde tillsammans. Till slut löste även det problemet sig.
 
Så kom vi äntligen till januari, flyttpackandet började och folk frågade om man var nervös inför flytten "så långt bort". (Väldigt nära skulle jag vilja säga som for iväg till Nya Zeeland utan att känna någon och med vetskapen om att jag inte skulle kunna fara hem på ett år) Bilen sjönk ihop ordentligt när vi hade packat i alla sakerna som skulle med hit, man hoppades att den inte skulle ge upp halvvägs.
 
(Infogar en lånad bild för trevlighetens skull)
 
Väl framme i Århus hade jag bara några dagar ledigt innan skolan började, under de dagarna skulle allt praktiskt fixas. Det var ju lättare sagt är gjort med tanke på att man tydligen måste ha danskt cpr-nummer (personnummer) för att kunna göra NÅGONTING. Så det slutade med att jag bara fick in ansökan om cpr-numret den veckan. Två veckor senare hade jag i alla fall numret.
 
Det var början på min Århusvistelse. Fortsättning följer...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Det är alltid trevligt med lite kommentarer, lämna gärna en efter dig innan du går

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback