Det här med vädret

Jag började just fundera över vädret här i Nya Zeeland. När jag gick upp i morse (för ca en timme sedan) och öppnade gardinerna var det mulet utomhus. Okej, tänkte jag, långbyxväder idag. Nu sitter jag vid matbordet och tittar ut och vad ser jag? Solen är framme. Kortbyxväder! När ska det bestämma sig?  Det skulle inte ens förvåna mig om det börjar regna inom två timmars tid heller. Vädret här är väldigt ombytligt. Det är nog sant som de säger att i NZ kan man uppleva fyra årstider på en dag, frost från morgonen (vinter), regn på förmiddagen (vår), sol och värme på eftermiddagen (sommar) och regn igen på kvällen (höst). Vädret har beslutsångest.

Solen här är heller inte så rolig att uppleva i sin fulla styrka. Det är ett hål i ozonlagret rakt ovanför NZ så man måste alltid ha solskydd på sig. Man kan bli solbränd (alltså faktiskt bränd, inte bara brun) en mulen dag när man inte alls ser solen, vilket ju för en finländsk flicka som mig är väldigt svårt att förstå. Dessvärre är det sant. Jag har äntligen lärt mig, om jag går ut ska jag ha solskydd av något slag på. Använd alltid solskydd! Kom ihåg det när ni bestämmer er för att komma hit!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Det är alltid trevligt med lite kommentarer, lämna gärna en efter dig innan du går

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback